Dodenherdenking 4 mei

Zoals gebruikelijk hebben wij ook dit jaar weer geholpen tijdens de dodenherdenking op 4 mei 2013 in Ulft.

Explorers Scouting Ulft helpen bij kranslegging dodenherdenking 2013

Omdat niet iedereen dit persoonlijk meegemaakt heeft zal ik er iets over vertellen.

Onder begeleiding van de trommels van Schuttersgilde St. Hubertus liepen we de stille tocht van Verzorgingscentrum Debbeshoek naar het oorlogsmonument op het Kennedyplein. Er liep een behoorlijke groep mensen mee, de schutterij natuurlijk, maar ook vertegenwoordigers van B&W van onze gemeente Oude IJsselstreek, leden van de Oranjeverenigingen, inwoners van het verzorgingscentrum, leden van Scouting Ulft en ouders en verder nog flink wat belangstellenden.

Op het Kennedyplein werd er eerst een toespraak gehouden door John Haverdil van de Gemeente Oude IJsselstreek. Daarna volgde een gedicht door een lid van onze eigen explorers. Toen was het alweer twee minuten voor acht, tijd voor de taptoe (die klinkt zo). Om acht uur bij de laatste klokslag was het twee minuten muisstil. Een indrukwekkend moment…

Daarna werd het Wilhelmus gezongen en werden kransen bij het monument gelegd namens B&W van de gemeente, door de Oranjeverenigingen en de Debbeshoek. Het Ulfts mannenkoor zong tijdens de herdenking een lied. St. Hubertus zorgde voor de muziek.

Tot besluit van de herdenking was het defilé langs het oorlogsmonument door alle aanwezigen.

cartoon 4-5 mei 2013