De vlag uitsteken in Nederland

Wanneer mag de vlag officieel uitgestoken worden?

Voor het uitsteken van de vlag vanaf rijksgebouwen is door de minister-president in 1981 een vlaginstructie vastgesteld en gewijzigd in 2009 naar aanleiding van de viering van Veteranendag. Deze vlaginstructie geldt ook voor lokale overheden. Voor particulieren en private instellingen bestaat een dergelijke instructie niet, maar hen wordt geadviseerd deze vlaginstructie te volgen.

Het uitsteken van de vlag gebeurt op de dagen die in de volgende tabel staan (als deze dag op een zondag valt, dan geldt de datum tussen haakjes)

Datum Reden Opmerking
31 januari (1 februari) Verjaardag van Prinses Beatrix
27 april (28 april) Koningsdag
 verjaardag Willem-Alexander
4 mei (4 mei) Dodenherdenking halfstok vlaggen vanaf 18.00 uur tot zonsondergang
5 mei (5 mei) Bevrijdingsdag
17 mei (18 mei) Verjaardag Koningin Máxima
Laatste zaterdag in juni Veteranendag
15 augustus (16 augustus) Formele einde Tweede Wereldoorlog
7 december (8 december) Verjaardag Prinses Catharina-Amalia, prinses van Oranje
15 december (16 december) Koninkrijksdag Herdenking bevestiging statuut Koninkrijk door de koningin

Alleen op in oranje weergegeven dagen wordt de vlag uitgestoken met oranje wimpel. Bij bijzondere gebeurtenissen in de Koninklijke Familie (zoals geboorte, huwelijk en overlijden) kan er een speciale regeling afgekondigd worden. De vlag mag ook gehesen worden bij bezoek van vreemde staatshoofden in de plaatsen die worden bezocht en bijvoorbeeld eeuwfeesten waarbij door de gemeente wordt gevraagd de vlag uit te hangen.

Achtergrondinformatie

De vlag als symbool

De nederlandse vlag is het symbool van de eenheid en de onafhankelijkheid van het Koninkrijk der Nederlanden. De vlag behoort, overal waar zij op Nederlands grondgebied wordt ontplooid, de ereplaats te hebben. Bij hijsen van twee vlaggen is de ereplaats rechts gerekend met de rug naar de vlaggen. Bij drie vlaggen is de ereplaats in het midden. Wordt de nationale vlag samen met ander nationale vlaggen gehesen dan worden alle vlaggen gelijk en even hoog gehesen. Alle vlaggen moeten dezelfde grootte hebben.

Kleur, afmeting en uiterlijk van de vlag

De kleuren van de Nederlandse vlag van boven naar beneden: helder vermiljoen, helder wit en kobaltblauw. Voor de afmetingen van de Nedderlandse vlag zijn geen officiële richtlijnen, meestal verhoudt de lengte zich tot de breedte als 3:2. Op de vlag mag geen enkele versiering of toevoeging worden aangebracht. Een vlag die gescheurd, versleten of erg vuil is dient niet meer te worden gebruikt.

Hijsen van de vlag

De lengte van de stok en de grootte van de vlag moet zodanig zijn dat de vlag (ook bij halfstok hijsen) de grond niet raakt en het verkeer niet hindert. De Nederlandse (en ook buitenlandse) vlag behoren niet tussen zonsondergang en zonsopgang gehesen te worden of gehesen te blijven hangen. Elke gehesen vlag moet dus bij zonsondergang worden gestreken en zonodig de volgende dag na zonsopgang opnieuw gehesen. Uitzondering is mogelijk als de vlag zodanig verlicht wordt dat de kleuren duidelijk te zien zijn.

Halfstok hijsen

Bij het halfstok hijsen dient de vlag eerst volledig naar boven te worden gehesen en vervolgens weer langzaam neergehaald tot het midden van de vlag halverwege de vlaggestok gekomen is. Bij het neerhalen van de vlag wordt deze eerst weer langzaam naar boven gehesen en vervolgens op de gebruikelijke manier naar gestreken.

Vlaggebruik binnen Scouting

Bijeenkomst
groepsvlag
jongens/meisjes/wereldvlag
Scouting Nederland
Nationale vlag
Eenheid/groep

Regio

Landelijk

Internationaal

installatie jeugd/kader
X

Wordt de nationale vlag samen met ander vlaggen gehesen op Nederlands grondgebied dan worden alle vlaggen gelijk gehesen, alleen de nationale vlag hangt tijdens het hijsen altijd hoger dan de andere vlaggen. Alle vlaggen komen even hoog te hangen. Alle vlaggen moeten dezelfde grootte hebben, is dit niet mogelijk dan moet de vlag van belangrijkste orde (de Nederlandse vlag) de grootste afmetingen hebben. Bij het hijsen van de Nederlandse vlag wordt de groet gebracht. Probeer het gebruik van de vlaggen van de wereldbonden en Scouting Nederland tot het minimum te beperken. Reserveer het gebruik van de Nederlandse vlag uitsluitend voor officiële nationale feestdagen. Bronnen: – Officiële site van het koninklijk huis: veel gestelde vragen (http://www.koninklijkhuis.nl/content.jsp?objectid=5002). – Vademecum Scouting Nederland (1992/1993), ISBN 9072388119, een uitgave van vereniging Scouting Nederland, Leusden.